Jest pomysł na eko-parking na Połczyńskiej
Więcej zieleni, zbiorniki retencyjne, dodatkowe punkty ładowania pojazdów elektrycznych, zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi. Tak zmieni się parking „Parkuj i Jedź” Połczyńska. Co istotne, po zakończeniu przebudowy będą mogli z niego korzystać nie tylko kierowcy. Obiekt zyska dodatkową funkcję – stanie się zielonym miejscem rekreacji dostępnym dla wszystkich mieszkańców.
M.st. Warszawa podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie adaptacji do zmian klimatycznych terenu, na którym działa dziś parking P+R Połczyńska. Środki unijne pokryją ponad połowę kosztów eko-modernizacji obiektu.
– To będzie duża zmiana na terenie obecnego parkingu i pierwsza tego typu inwestycja w mieście. Projekt zakłada, że blisko połowa powierzchni obiektu, czyli 1,4 ha będzie udostępniana jako miejsce rekreacji i wypoczynku. Mieszkańcy skorzystają na tym szczególnie w soboty i niedziele, kiedy parking praktycznie nie pełni swojej podstawowej funkcji. Dlatego nie będzie tu klasycznego ogrodzenia, a sam teren zostanie otwarty m.in. dla mieszkańców pobliskich osiedli – mówi Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy.
Woda i rośliny
Zdecydowana większość prac związana z modernizacją parkingu skupi się na nadaniu mu bardziej ekologicznego charakteru, a tym samym o wiele bardziej atrakcyjnego dla lokalnej społeczności. Część betonowej nawierzchni obiektu zostanie zmieniona na taką, która przepuszcza wodę. Zostanie wybudowany system zagospodarowania wód opadowych i roztopowych. Powstaną trzy zbiorniki retencyjne, w tym jeden otwarty o charakterze rekreacyjnym. Woda zgromadzona w zbiornikach będzie wykorzystywana m.in. podlewania roślin.
Tereny zielone zostaną uporządkowane i dodatkowo będą posadzone nowe drzewa – 50 sztuk – oraz ok. 1000 krzewów i 500 pnączy. Pojawi się także ogólnodostępny ogród ze ścieżkami edukacyjnymi i ławkami. Łącznie zielona infrastruktura wybudowana lub zmodernizowana w celu przystosowania do zmian klimatu obejmie niemal 2,4 ha.
Zielona energia
Na Połczyńskiej zostaną również wybudowane drewniane konstrukcje, których zadaszenia zostaną wyłożone roślinnymi dywanami oraz pokryte panelami fotowoltaicznymi. Tak samo będzie zagospodarowany dach budynku zaplecza technicznego.
Ale to nie jedyne ekologiczne rozwiązania planowane na Połczyńskiej. Na nowym eko-parkingu zostanie wdrożony system zarządzania energią, w ramach którego powstanie przemysłowy magazyn energii elektrycznej, a oświetlenie zostanie wymienione na energooszczędne. Osoby zostawiające samochody i rowery na parkingu zyskają dziesięć punktów ładowania pojazdów elektrycznych. W trakcie normalnej eksploatacji parking nie będzie potrzebował energii z sieci – wystarczy ta ze słońca, która zasili instalację o mocy ok. 100 kW.
Gruntowna modernizacja P+R Połczyńska to także okazja do przebudowy i remontu części układu drogowego parkingu. Obiekt zostanie także podłączony do Centrum Zarządzania Parkingami, co usprawni m.in. kontrolę oraz sterowanie instalacjami i urządzeniami.
Kiedy ruszą prace?
Gotowa jest już kompletna dokumentacja potrzebna do rozpoczęcia prac, łącznie z pozwoleniem na budowę. Teraz konieczne będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy. Podpisanie umowy na roboty budowlane planowane jest na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie planowane jest w 2027 roku.
W ramach realizacji projektu zostaną również przeprowadzone działania informacyjno-promocyjne, w tym: spotkania z mieszkańcami (np. dotyczące adaptacji do zmian klimatu), ścieżki informacyjne (w części parkowej terenu znajdą się elementy wyposażenia z tablicami edukacyjnymi, które wytyczą ścieżkę edukacyjną na temat zmian klimatu).
Projekt pn. „EKO P+R Połczyńska” w ramach programu FENiKS 2021-2027, Działanie FENX.01.02. – Adaptacja terenów zurbanizowanych do zmian klimatu.
Typ projektów: Wsparcie zrównoważonych systemów gospodarowania wodami opadowymi z udziałem zieleni/zielono-niebieskiej infrastruktury/rozwiązań opartych na przyrodzie.
Beneficjent: Miasto Stołeczne Warszawa.
Okres realizacji: 1 stycznia 2021 roku – 31 grudnia 2027 roku.
Wartość całkowita: 40 927 548,21zł (dofinansowanie ze środków UE: 23 552 693,40 zł)
mat. prasowe ZTM